Onsdag d.15/1.2014

Per fortsatte det sædvanlige hårde slid med at få tilpasset vinduesrammerne til førerhuset for D.3 men der blev også tid til oprydning i tømmerværkstedet.
Så er den ved at være klar til brug.














Bent lagde hårdt ud med fusk til senere hjemmebrug.
Det drejes efter bedste evne.















Til kaffe pausen kunne vi nyde – ud over kaffe og æbleskiver – resterne fra julefrokosten i form af Yvonnes konfekt og hjemmebagværk.
Efter pausen, mente Bent at vi ikke rigtigt fik udrettet noget. Alligevel lykkedes det for ham at splitte nogle i for vejen adskilte kabeltromler til pindebrænde,

Sikker noget gris!

 til opfyring i værkstedets centralfyr. Der ud over fortsatte han og Peder med at omtrækning af kabler på D.3 samt at lappe dæk på en sækkevogn.
Pas på! Den lyserøde spand er i brug.















I alt var 6 forbi Potten.

vh. BigRas
Lørdag d.11/1.2014

Denne lørdag afholdt Blovstrødbanen efter tradition, den årlige julefrokost, i form af et sammenskudsgilde, hvor klubbens medlemmer og nærmeste venner medbringer noget godt til ganen.
Af medbragte hjemmelavede delikatesser kan blandt andet nævnes, Appelsinsild, Habakuksild, Mørbrad, Sylte, Fiskefileter, frikadeller, Leverpostej, Rugbrød, Knækbrød, Ost, Konfekt, Ris a la mande, samt et mindre udvalg af krydrede snapse.

Vi var 10 deltagere der på denne måde tog huld på et nyt år, inden udfordringerne begynder at melde sig.


vh. BigRas 
Onsdag d.8/1.2014

Denne onsdag var redaktøren forhindret i at fremmøde, så Værkstedschefen har efterfølgende reporteret følgende:
Per fortsat i gang med vindues rammer til førerhuset for D.3 samt brygget kaffe og varmet æbleskiver til pausen.
Bent og Peder foretog udskiftning af kabler mellem motor, kontrolpult og lader på D.3 da de først trukne var for uholdbare.
Jens arbejdede videre med reparation og adskillelse af motoren til skruemaskinen.

I alt var 4 personer rundt værkstedet.



vh. BigRas 
Lørdag d.4/1.2014

Peder lagde hårdt ud med vand og lappegrej for lapning af dæk til en trillebør og to sækkevogne, der alle led af konstant akut luftmangel. Et job som længe burde være udført.

Der tages mål på, hvor meget luft der tabes.















Patienten har fået en hjulfod amputeret!

Bane-afdelingen - der er under ledelse af Alex - er for tiden i færd med at skifte sveller i kurven nord for broen. Alex forsøgte at få liv i skruemaskinen, hvilket denne ikke var meget for. Men efter godt 15 minutter og mange træk i startsnoren, lykkedes det at få liv i maskinen. Men det blev en kort fornøjelse, da den stoppede bræt og ikke lod sig genstarte. Den blev så taget ind på motorværkstedet, hvor Bent konstaterede at plejlen havde sparket huld i siden af motoren.

Surt arbejde at skulle adskille motoren på ny.












- hullet ses ved den røde cirkel.














Ved senere lejlighed viste det sig at svingklodsen over længere periode har raslet sig løs, uden at dette er bemærket ved sidste eftersyn. 

Det er ikke rart syn.

En ekstra skruemaskine haves, om end den på nuværende tidspunkt er udlånt til NoJK – der står for infrastrukturen ved Gedser Remise og (ifølge pålidelig kilde) stadig mangler at samle 7 sporrammer – og derfor ikke foreløbig er at hjemtage til eget brug.
Bafd. kom dog videre med sporarbejdet nord for broen. Men det går noget langsommere når skruemaskinen er en T-nøgle der køre på rugbrød.
Rugbrødsmotoren er gået til frokost!

Ebbe, Bent, Peder, Alex og undertegnede så på ”gode” roevognshjul, på andre vogne, der ikke bruges i ordinær drift.
Se nu ordentlig efter!?
Efter frokost havde Ebbe og Alex,  noget sikkerhedsarbejde at udfører. Bent og Peder fortsatte med lapning af dæk. Undertegnede forsatte med at opskærer brænde, og blev senere assisteret af Ebbe som kløvede mens jeg stablede i brændeskuret.

Vi afsluttede arbejdet ved 17-tiden.



vh. BigRas
Onsdag d.1/1.2014

På årets første arbejdsdag i og ved Potten, hvor vejret bød på udendørs aktiviteter, blev der lagt hårdt ud ved 9-tiden med kløvning af brænde og efterfølgende stabling i brændeskuret. Mange lokale beboere passerede forbi på deres spadseretur og der blev da også tid til en rask sludder, eventuelt efterfulgt af en kort guidet fremvisning af banens værksteder, remiser m.m.

Efter en god frokostpause var det tid for ”inspektionstur” af bane-strækningen fra Teglværket til Blovstrød Hallen og retur, og der blev ved samme lejlighed samlet affald langs bane-linien. 
Vel tilbage ved Potten var det bare at fortsætte, hvor arbejdet var sluppet.

Frisk kløvet til tørring i venstre side. Til højre er tørt træ klar til brug!  
 Kort efter tilbagekomsten først på eftermiddagen mødte Bent Tønnesen op, for - efter lidt hyggeligt snak om dit og hint - at gå i lag med at istandsætte banens Jackson Stamper samt reparere og teste diverse startere. 

Der drejes nye dele. men til hvad?


Bane-afdelingens Jackson Stamper, der snart bliver adskilt. 

- gad vist om den her starter kan starte?














Vi sluttede dagens arbejde ved 17-tiden.

vh. BigRas